Sonderausstellung

Präsentation
des Fußballkloß

Ausstellung: Anstoß mit Kloß

Bericht über die Ausstellungseröffnung im mdr Journal / mdr Länderzeit und mdr Nachrichten
am 06. und 07. März 2006

Selbst in Holland berichtet man über den Fußballkloß
De (deeg)bal is rond

Wat hebben Nederlanders en Duitsers gemeen? Juist, liefde voor voetbal en aardappels. Ter ere van het aanstaande WK heeft een klein Duits museum de aardappel en de voetbal gecombineerd.

Bild Martin Jehnichen - Buchverlag für die Frau Leipzig, FOODBALL 32 internationale Kloßrezepte De Duitse deelstaat Thüringen blijkt namelijk beroemd om zijn Thüringer Klöße. Ach, wie kent ze niet? Een soort kruising tussen rösti en gnocchi, op basis van aardappels en dan in balvorm. In het Engels 'dumplings' geheten, wat dan toch weer smakelijker klinkt dan 'deegballen'.

"Fußball und Kloß beide rund beides Kult, das gehört zusammen", dachten ze bij Thüringer Kloßmuseum in Heichelheim, een pittoresk plaatsje vlak boven Weimar. Dus werd er een speciale tentoonstelling gewijd aan de ronde ballen. Inclusief een creatieve opstelling van eetbare ballen en playmobiel-voetballertjes. Tja, je moet er maar opkomen.

En dat is nog niet eens alles. Er is ook een kookboek met 32 deegbalrecepten. Niet geheel toevallig: aan de WK doen 32 landen mee.